Welke verschillende soorten typen hackathons bestaan er?

Afhankelijk van de doelstelling kunnen organisaties ervoor kiezen om de hackathon intern uit te voeren (interne hackathon) of open te houden voor het publiek (externe hackathon). Behalve intern en extern, kunnen hackathons ook offline of online zijn. Bovendien kunnen hackathons op een bepaalde bevolkingsgroep zijn gericht of op mensen met specifieke kennis of ervaring.

Afhankelijk van of het evenement gericht is op deelnemers of op output, worden er verschillende soorten hackathons uitgevoerd voor het oplossen van problemen, altruïsme, branding, werving, productfeedback, betrokkenheid, enzovoort.

De verschillende soorten hackathons zijn als volgt:

1) Interne hackathons

Een interne hackathon of een zakelijke hackathon wordt uitgevoerd door een organisatie voor zijn werknemers, met als doel ideeën voor crowd sourcing, bevordering van intrapreneurship of het stimuleren van samenwerking en werknemersbetrokkenheid. Bij HackerEarth hebben 500+ bedrijven, waaronder GE Healthcare, Kone, GSK en Dreamworks, deze aanpak gebruikt om innovatieve ideeën te genereren om hun bedrijf op te schalen. Met interne hackathons kunnen bedrijven werknemers van niet-technische achtergronden bij het project betrekken en een cultuur van samenwerking bevorderen. Interne of privé-hackathons geven werknemers de vrijheid om out of the box te denken en hun ideeën te pitchen aan het senior management.

2) Externe hackathons

Bij externe hackathons betrekt een bedrijf mensen binnen en buiten de organisatie. Deelnemers worden vaak uitgedaagd door vastgestelde thema's en doelen. Met deze vorm van hackathon kunnen bedrijven ideeën van over de hele wereld verzamelen.

3) Online hackathons

Online of virtuele hackathons werken goed wanneer bedrijven deelnemers tegelijkertijd in verschillende regio's en tijdzones willen betrekken om een ​​probleem op te lossen of innovatie te stimuleren. Zoals de naam al doet vermoeden, gebeurt alles, van registratie tot het indienen van ideeën tot het beoordelen online.

4) Offline hackathons

Offline hackathons zijn geweldig voor het stimuleren van externe betrokkenheid, creativiteit, werving, bètatests van bestaande producten en innovatie van nieuwe apps. Een offline hackathon wordt op een fysieke locatie uitgevoerd.

5) App-athons

Deze hackathons zijn gericht op specifieke ontwikkelingsplatforms zoals besturingssystemen voor mobiele apparaten, desktopbesturingssystemen, ontwikkeling van videogames, enz.

6) Hackathons op basis van een specifieke programmeertaal

Er zijn veel hackathons gewijd aan het maken van apps op basis van een specifieke programmeertaal of Application Programming Interface (API) zoals JavaScript, Node.js, enz. Deze toepassingsgerichte hackathons worden uitgevoerd om functies voor een specifieke API of framework te ontwikkelen of verbeteren.

7) Hackathons gewijd aan een oorzaak

Het laatste decennium was de opkomst van 'sociale hackathons'. Deze hackathons pakken prominente kwesties aan, waaronder binnen de gezondheidszorg, het onderwijs en openbare diensten. Deze evenementen zijn gericht op het empoweren van mensen en bieden van een platform om te brainstormen, ideeën te ontwikkelen en technologische oplossingen te bouwen om specifieke problemen in de gemeenschap aan te pakken.

8) Hackathons voor specifieke bevolkingsgroepen

Bedrijven voeren vaak hackathons uit om specifieke demografische groepen zoals studenten of vrouwen te betrekken. Deze hackathons worden vaak uitgevoerd naast interactieve workshops om een ​​specifieke gemeenschap van ontwikkelaars te betrekken. Dergelijke evenementen zijn gericht op het opbouwen van merkbekendheid en het bevorderen van een samenwerkingscultuur die innovatie bevordert.

9) Codesprints

Een codesprint is een programmeerwedstrijd waarbij code wordt geschreven om binnen een bepaald tijdsbestek werkende software te maken. Deze evenementen duren over het algemeen langer dan hackathons, gemiddeld een tot drie weken.

10) Sectorspecifieke hackathons

Sectorspecifieke hackathons worden georganiseerd om innovatie te stimuleren in specifieke industrieën die al producten en technologie hebben ontwikkeld.

Op basis van hun doelstellingen en doelgroep kunnen organisaties ervoor kiezen om verschillende soorten hackathons uit te voeren. Via hackathons kunnen bedrijven de landelijke of wereldwijde creatieve gemeenschap betrekken, innovatie stimuleren, nieuwe producten bouwen en bestaande producten verbeteren.

Close

50% compleet

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Hackathons in Nederland? Laat dan je gegevens achter!