Waarom iedere organisatie hackathons zou moeten organiseren

Er worden meer dan 1000+ hackathons per jaar over de hele wereld gehouden, 48,5% daarvan wordt uitgevoerd door particuliere bedrijven. Toch is de hackathon nog steeds een onderbenut instrument als het gaat om bedrijfsinnovatie.

Op de vraag wat een hackathon is, is de gangbare definitie die je krijgt iets in die richting van: "Het is een evenement waar een stel programmeurs samenkomen om samen te werken en te coderen aan een project dat meerdere dagen duurt, meestal 48 uur." Dit is natuurlijk een veel te beperkte definitie. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou zeggen, al helemaal vanuit een bedrijfsperspectief. Tijd om er achter te komen wat het belang is van deze zogeheten hackatons!

Wat is een Hackathon dan wel?

Goed, laten we maar eens beginnen bij het begin. Wat is een Hackathon precies? Het woord Hackathon is een combinatie van het woord Marathon (een lange of moeilijke activiteit in een korte periode) en Hack (verkennende programmering). Tijdens een Hackathon breng je een korte periode door met het bouwen, creëren en leveren van een product. Het idee is om op een unieke manier samen te werken om van niets iets te maken. Het is vaak een soort wedstrijd, waarbij teams van programmeurs en ontwikkelaars de strijd met elkaar aangaan. Oorspronkelijk begon het in de open-source community, maar vandaag de dag is het heel gewoon onder de programmeurs.

Er zijn allerlei Hackathons te vinden. Sommige zijn vooral bedoeld voor educatieve projecten, andere worden juist gehouden vanuit een puur commercieel oogpunt. Heel vaak gebruiken bedrijven het als een kans om creatieve ideeën op te doen bij hun medewerkers.

Wanneer moet je een hackathons eigenlijk laten plaatvinden?

Het is van belang om een hackathon te organiseren op het moment dat je een bepaald probleem hebt geïdentificeerd en je oplossing hebt gevonden. Neem als voorbeeld de blockchain. Het is een opkomende technologie en je kunt niet te ontkennen dat de financiële wereld zoals we die kennen gaat veranderen. De toepassingen variëren van digitale identiteit tot gedistribueerde Cloud-opslag. Het volledige potentieel van blockchain is echter nog niet gerealiseerd. Het is nog steeds van belang dat bedrijven inspelen op deze ontwikkeling.

Traditioneel zou een bedrijf de verantwoordelijkheid voor het verkennen van deze technologie en het bedenken van een goed product toewijzen aan een handjevol mensen. Dit zal met name de R&D divisie zijn die zich hier over moet buigen. Het probleem hier is dat tegen de tijd dat het R&D-team met een werkbaar prototype komt, er al vijf andere soortgelijke producten op de markt zijn verschenen. Dit is dan ook precies het moment dat de hackathon van belang kan zijn.

Stimuleer de innovatie van binnenuit

Hackathons zijn een van de beste manieren om innovatie intern te stimuleren door in gesprek te gaan met je medewerkers. Het biedt een platform voor je medewerkers om samen te werken met andere bedrijfsfuncties en hun talent te tonen. In een interview met New York Times, CEO van Shutterstock, legt Jon Oringer de betekenis van interne hackathons voor zijn bedrijf uit:

“We have hackathons, which are pretty fun. A lot of people get really excited about them, and they can build whatever they want for the company — it could be crazy, practical, whatever. We actually wind up implementing a lot of those things throughout the year. It pushes a lot of thinking. It’s pretty amazing what people can get done in 24 hours. Sometimes we talk about a new product feature and it can take three months to build. Then someone will prototype it overnight.”

Een ander bedrijf wat ook een grote fan is van hackathons is natuurlijk Facebook. Als het gaat om het gebruik van hackathons om de te stimuleren, zijn er niet veel bedrijven die het beter kunnen dan Facebook. Facebook organiseert één hackathon per kwartaal en heeft al 50 grote hackathons en meer dan 80 kleine evenementen op haar naam staan. Veel van de Facebook-producten die bij de hackathons worden gemaakt, worden uiteindelijk uitgebracht naar klanten of worden binnen enkele weken gebruikt als interne tools. De Like button, Timeline en Chat zijn allemaal gemaakt bij de interne hackathons van FB. Dit is nog eens duurzame innovatie!

Optimaal gegevensgebruik binnen de onderneming

Naar schatting zullen we in 2020 40 zettabytes aan gegevens op aarde hebben. Om dit in perspectief te plaatsen: dit is 5,2 Terabyte aan gegevens voor elke persoon op deze planeet. Maar vandaag de dag wordt slechts 0,5% van deze data geanalyseerd en gebruikt door bedrijven. Een van de recente opkomende trends zijn de Big Data/Machine Learning hackathons. Meer dan 6% van de hackathons die wereldwijd worden uitgevoerd vallen onder de Big Data/ML-hackathons. Veel bedrijven stellen hun datasets open voor ontwikkelaars om effectieve voorspellende modellen te bouwen. Het gaat hier met name om de zogeheten BFSI-bedrijven. Zij krijgen dagelijks enorme hoeveelheden gegevens die ze moeten verwerken, dankzij de hackathons kunnen ze speciale oplossingen vinden voor deze stroom aan data. Dit is voor hen de oplossing geweest voor deze enorme hoeveelheden aan data binnen het bedrijf.

De Franse bank Société Générale bouwde bijvoorbeeld speciale modellen uit haar data door een Machine Learning hackathon te houden. Hier deden meer dan 1800+ ontwikkelaars en datawetenschappers aan mee. Exotel, een cloud-based telefonieplatform, is ook een van de bedrijven die inspeelt op deze events. Voor Exotel was de emotiedetectie via audio een probleem wat maar niet opgelost kon worden. Het bedrijf besloot een Machine Learning hackathon uit te voeren. Deze hackathon voorzag de ontwikkelaars van grote hoeveelheden voicesamples die ze konden gebruiken. In slechts 18 dagen kreeg het bedrijf een aantal indrukwekkende modellen die emoties uit audio konden detecteren en gesprekken op basis van sentimenten konden analyseren. Het probleem waar ze al die tijd al tegenaan liepen was dus in bijna 3 weken opgelost.

Nog veel meer voordelen voor het bedrijf

De bovenstaande voordelen zijn maar een klein aantal voordelen die een hackathon met zich meebrengt. Hieronder hebben we een selectie gemaakt van een aantal andere voordelen die jouw bedrijf zal ondervinden wanneer je ervoor kiest om hackathons te implementeren:

  • Je maakt een eigen innovation community – In onze technologiegerichte wereld is zelfs het industriële landschap niet uitgesloten van onvoorspelbare verstoringen door technologische startups. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen is het voor bedrijven steeds belangrijker geworden om zelf te zorgen voor een speciale community. Ontwikkelaars leveren de brandstof om de innovaties die voortkomen uit deze community te genereren en vormen het middelpunt van groei binnen het bedrijf.

  • Je zorgt voor meer betrokkenheid met de ontwikkelaars – Voor bedrijven die zich bezig houden met het ontwikkelen van technologische oplossingen, kunnen door hackathons zorgen voor een betere relatie tussen de mensen die de technologie ontwikkelen en de mensen die ze gebruiken. Deze feedback mogelijkheid verhoogt de relatie met de ontwikkelaars, dit is cruciaal als je de gevonden oplossingen met je klanten wilt kunnen delen. Door de betrokkenheid wordt de kloof tussen het publiek en de ontwikkelaar overbrugt op meest toegankelijke en efficiënte manier die je maar kunt vinden.

  • Je helpt je merk naar het volgende niveau – Wanneer mensen jouw merk koppelen aan een hackathon zal je ervoor zorgen dat de perceptie van jouw merk bij het publiek optimaal zal ontwikkelen. Dit helpt je om jouw merk naar het volgende niveau te tillen. Het hosten van een hackathon is een efficiënte manier om meer bekendheid te geven aan je bedrijf bij jouw doelgroep. Dit stelt je in staat om jouw merkbekendheid in heel de technische wereld te vergroten.

Je kunt makkelijker talent werven – Door de hackathons zal je in staat zijn om de capaciteiten van een kandidaat te testen op bepaalde uitdagingen tijdens het werk. Omdat er veel vraag is naar softwareontwikkelaars en datawetenschappers, is het een uitdaging voor bedrijven om de juiste kandidaten te vinden. Hackathons maken het werven van de juiste personen net even wat makkelijker. Bedrijven worden daarnaast populairder in de ogen van mogelijke kandidaten. Dit helpt het bedrijf om toptalent aan te trekken en om de kandidaten een plek te bieden waar zij aan de slag kunnen om hun talenten te laten zien.

Zoals je wel hebt kunnen zien in dit artikel is het organiseren van een hackathon één van de beste keuzes die je maar kunt maken voor jouw onderneming. Een hackathon brengt een hele hoop voordelen met zich mee, ook jij kan deze naar je bedrijf toehalen. Als het aankomt op het organiseren van een hackathon is er een hele hoop wat er geregeld zal moeten worden. Neem dan ook echt de tijd om alles goed te regelen. Zorg ervoor dat de visie voor de hackathon duidelijk is en dat de kandidaten weten waar ze aan moeten beginnen. Maak er een competitie van en laat mensen echt de strijd met elkaar aangaan, dit is de beste manier om de innovatie te prikkelen. Voor je het weet organiseer ook jij jaarlijks je eigen hackathon!

Close

50% compleet

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Hackathons in Nederland? Laat dan je gegevens achter!